sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Kaipuu


Näitä asioita kaipaan tällä hetkellä Suomesta: (kuvat nappasin Googlesta)

-Kirpeät syyskelit
  ->Kaipaan ihanan vilpoista ilmaa ja luonnon väriloistoa..On niin outoa, että on syyskuun viimeinen päivä ja ulkona tarkenee t-paidassa (tosin monet italialaiset käyttävät jo takkia tai hupparia, minä läkähtyisin jos laittaisin takin päälle tällä säällä..).



-Karkit
   -> No tietenkin minä kaipaan SALMIAKKIA yli kaiken (mutta onneksi siskoni lähetti minulle pari pussia postissa, kiitos sisko rakas <3), mutta kaipaan myös kaikkia muita Suomesta saatavia karkkeja kuten useimpia hedelmäkarkkeja, suklaata, lakritsia yms. ja täällä marketeissa on tällaisen sokerihiiren mielestä naurettavan pieni valikoima makeisia. Ja tärkein kysymys kuuluukin: MISSÄ ON IRTOKARKIT??!? Noitapillit, vadelma-lakritsikallot, ufot, rommirusinafudget, vihreät kuulat, merkkarit...



-SAUNA (ei varmaan tartte perusteluja?)



-Suomalaista kylpyhuonesysteemiä
    -> No siis onhan täällä ihan ookoot kylpyhuoneet ja vessat (huom.useimmat, mutta ei kaikki), mutta kyllä Suomessa on bathroomit tehty paremmin. Kaikki Italiassa (tai muualla Etelä-Euroopassa) käyneet varmaan ymmärtävät mitä tarkoitan.

-Perhettä ja ystäviä  (of course)

-Luonnonläheisyyttä ja puhdasta luontoa
   -> Täällä ei niin vaan pääse esim. metsään kävelemään, se on monelle kaupungissa asuvalle italialaiselle harvinaista herkkua (muistan kun olimme vuorilla lomalla ja menimme metsään, se oli perheen lapsista niin ihmeellistä). Voi kun kaipaan sitä, puhdasta ja raikasta ILMAA. Vuorilla ilma oli todella raikasta, mutta täällä kaupungissa ei niinkään.



-Turvallisuutta
  -> En minä täällä ole joutunut kertaakaan henkeni puolesta pelkäämään, mutta kyllä täällä asuessa huomaa, miten onnekaita me suomalaiset olemme, kun saamme nauttia (suht) turvallisesta elinympäristöstä (paitsi nyt tuntuu vähän hassulta ylistää Suomen turvallisuutta sen Kotkan tapauksen jälkeen..). Esim. jos täällä lapsen kanssa liikkuu ihmisten ilmoilla niin on AINA kuljettava käsikkäin/lähekkäin, jopa minun asuinkaupungissani on kuulema sattunut tapauksia, joissa parin metrin päässä vanhemmastaan kävellyt lapsi on kaapattu. Italiassa valitettavasti on lapsikauppaa, se on karu totuus. Varmaan senkin takia koulut ovat aidattuja ja sisälle ei pääse ihan noin vain niin kuin Suomessa. Myös suurin osa asuinrakennuksista on aidattuja, eikä avainta omistamattomat pääse edes kerrostalojen pihoille. Minusta on niin outoa, että tarvitsen kolmea avainta, että pääsen kotiini tai kodista ulos (yksi avain asunnon ovea, yksi avain alakerran ovea ja yksi avain pihaporttia varten).


 

Nyt innostuin jostain syystä tekemään listoja, tässäpä vielä toinen. :D

Miten Italia on muuttanut minua:

-ole ruskettunut aika lailla (olen aina yrittänyt välttää ruskettumista, mutta täällä se on miltei mahdotonta ellei sitten pysy 24/7 neljän seinän sisällä)

-olen oppinut syömään erilaisia juustoja. Ennen laitoin leivän päälle henkäyksen ohuen siivun arkijuustoa ja leipää syödessä juuston makuun ei hirveämmin kiinnittänyt huomiota Nyt mussutan kaikenlaisia juustoja paljaltaan, suosikkini ovat parmesaani (jota italialiset tunkee melkeinpä jokaiseen ruokalajiin) ja ricotta <3



-olen hankkinut itselleni kofeiiniriippuvuuden (aah italialainen kahvi <3)



-olen hankkinut lisää senttejä vyötärölleni (piru periköön tätä taivaallista ruokaa :D)
   -> lihoin ensimmäisen kuukauden aikana melkein VIISI kiloa ja nyt minulla on viha-rakkaussuhde pastaan..(ja pizzaan ja suklaaseen ja jäätelöön ja...)

-huomaan olevani paljon itsenäisempi kuin ennen. :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti