torstai 8. marraskuuta 2012

Meeting the Family, day 5: Trip to Venice

Maanantaina (15.10) olimme Padovan juna-asemalla ajoissa ja valmiina lähtemään Venetsiaan. Toivoimme, että tänään ei olisi lakkoa ja kaikki junat kulkisivat aikataulujen mukaan. Epäonnea oli tänäänkin ainakin jonkin verran matkassa mukana, sillä päivän sää ei ollut mitä parhain. Sunnuntai olisi ollut ihanan aurinkoinen, mutta mitäpä sitä surkuttelemaan. Venetsia on kaunis kaupunki joka säällä. ;)
  Olin käynyt Venetsiassa aikaisemminkin, mutta tähän kaupunkiin ei todellakaan voi kyllästyä. Se ei ole mikä tahansa kaupunki vaan VENETSIA ja vaikka ensimmäisellä käyntikerrallani oli todella hyvä sää, pidin tästä toka reissusta enemmän. Suurin syy tähän on yksinkertainen. Turistit (ja minähän en tietenkään ole turisti :D). Viimeksi kävin Venetsiassa syyskuussa ja silloin turisteja oli älyttömästi. Ihanaa yrittää kävellä kapeilla kaduilla ja räpsiä kuvia kauniista rakennuksista kun tuntuu, että ei ole tilaa valokuvata tai saatikaan hengittää. Toka reissulla turistikausi oli jo laantunut ja liikkuminen oli vapaampaa. Välillä sää oli kyllä ihan hirveä, varsinkin silloin kun saavuimme satama-alueelle tuuli ja sade oli niin kova, että päätimme mennä johonkin kahvilaan odottelemaan ilman paranemista.
  Emme olleet suunnitelleet päivälle mitään erikoista, tarkoitus oli vain kävellä ja ihailla kaupunkia. Venetsia on kuin jättimäinen museo, pala mennyttä aikaa nykyajassa (aikaa, jolloin vielä osattiin tehdä kauniita rakennuksia). Sateen takia monet kadut tulvivat vedestä ja tämän takia kaduille oli pysytetty korotettuja kävelyreittejä. Ihastelimme putiikkien tarjontaa ja levähdimme välillä jossain kahvilassa cappuccinon äärellä. Viime kerralla ollessani Venetsiassa tällainen oli lähes mahdotonta, sillä pikku putiikit ja kahvilat pursuivat turisteista. Nyt olisi ollut tilaa shoppailla rauhassa, harmi vaan että rahani olivat melkein finito. :P
  En hirveästi ottanut kuvia lähinnä jatkuvan sateen takia ja edellisellä kerralla otin varmaan tuhat kuvaa kaupungista, joten ei ole järkeä laittaa tänne kuvia rakennuksista, joita kuvasin jo edellisellä kerralla. Mutta tässä nyt ainakin jotain kuvia. :)

Apua en muista tämän kirkon nimeä, on lähellä juna-asemaa..

Naamiokauppa, näihin ei voi olla törmäämättä Venetsiassa.

Koko päivän kävelemisen jälkeen aloimme olla väsyneitä ja satama-alueella käytyämme käännyimme takaisin juna-asemaa kohti. Halusimme seikkailunhaluisina mennä eri reittiä kuin tullessa. Tämä osoittautui väsyneiden jalkojemme kannalta huonoksi ratkaisuksi, sillä jossain vaiheessa huomasimme menevämme väärään suuntaan ja haahuilimme pimenevillä kaduilla etsien opaskylttejä juna-asemalle. Venetsia on kuin jättimäinen labyrintti, siellä ei kannata ilman karttaa kulkea jos ei tunne paikkoja hyvin. Ilman puhelimeni GPS:sää olisimme olleet varmaan pulassa... Mutta lopulta pääsimme juna-asemalle ja lähdimme kohti Padovaa, oli ihanaa saada lepuutella jalkoja vihdoin. :D Siis tässä neuvo teille, jotka aikovat Venetsiaan: JÄTÄ SUOSIOLLA KORKKARIT KOTIIN ja hyvät kävelykengät jalkaan niin nautit enemmän matkastasi. Minulla oli hyvät kengät jalassa, mutta kuitenkin koko päivän mukulakivikaduilla kävelemisen jälkeen tuntui että en saa enää askeltakaan otetuksi.
  Palattuamme illalla Padovaan menimme keskustaan erääseen viihtyisään ravintolaan nauttimaan viimeisestä illasta, sillä tätini ja mummoni olivat lähdössä Suomeen seuraavana päivänä. Äitini ja veljeni jäisivät vielä perjantaihin asti. Ilta oli ihana, naurettiin paljon ja syötiin hyvin, ja lopulta menimme tyytyväisinä, mutta väsyneinä nukkumaan. Aivan ihana päivä. <3